PDF Print
Comparatia diferitelor sisteme de incarcare - izolatia termica si igiena
 
In ultimii ani, firmele romanesti care doreau a se alinia la legislatia europeana in domeniu, au optat aproape fara exceptie pentru sisteme de incarcare de la nivelul rampei. Prin incarcare de la nivelul rampei se intelege acea situatie in care rotile camionului sau mijlocului de transport se gasesc la 100-130 cm sub nivelul podelei depozitului sau fabricii. Acest lucru se poate obtine pe doua cai: prin ridicarea cladirii sau prin crearea unui plan inclinat adancit pentru mijlocul de transport. In majoritatea cazurilor alegerea cade pe o rampa de incarcare la cota de 120 cm fata de nivelul curtii. Motivul acestei decizii este acela ca incarcarea de la nivelul curtii cu ajutorul unui stivuitor frontal plus un transpalet cu operator pe platforma masinii este deosebit de neeconomica. Lucreaza un stivuitor, un transpalet plus cel putin doi oameni, fata de situatia cu egalizator de rampa cand lucreaza un stivuitor (sau un transpalet) si un singur om. La volume mari de marfa manipulata nu mai renteaza nici incarcarea paletilor cu ajutorul oblonului hidraulic din spate cu care sunt dotate unele camioane. In practica, s-au consacrat mai multe moduri de incarcare:
Rampa exterioara deschisa

  De la rampa deschisa pana la termo-ecluza De la rampa deschisa pana la termo-ecluza

Este cel mai simplu si cel mai ieftin sistem de incarcare. La aceasta varianta, incarcarea se realizeaza de obicei pe o rampa de latime 4-8 m aflata in exteriorul cladirii, acoperita de cele mai multe ori cu o copertina.

In scopul acoperirii diferentei de nivel dintre platforma camionului si nivelul rampei precum si pentru acoperirea distantei pana la platoul camionului, tocmai datorita pretului mai redus se recomanda folosirea unor egalizatoare de rampa “progresive”, cu conditia ca domeniul de egalizare in sus si in jos al acestor egalizatoare (de obicei mai mic decat la cele hidraulice) este suficient. In cazul unor rampe mai lungi se recomanda un egalizator progresiv glisant pe sina de ghidare, deoarece in acest caz egalizatorul poate fi deplasat pana in fata usii tocmai deschise sau la un camion gata parcat.

In cazul egalizatoarelor progresive, trebuie tinut cont de ultimele normative europene in domeniu (EN 1398) care prevad ca egalizatorul trebuie sa poata prelua nu numai miscarile pe verticala ale platoului camionului ci si miscarile pe lateral, datorate incarcarii neuniforme a masinii sau denivelarilor curtii.

In cazul egalizatoarelor de rampa GD acest lucru a fost rezolvat prin adoptarea unei placi frontale formata din segmente din dur-aluminiu special care se pot misca individual in loc de o placa monobloc.

Incarcare normala 

  rampa rampa

Fireste ca in cazul incarcarii de la rampa exterioara nu putem vorbi despre igiena sau economie de energie termica. Daca dorim sa acordam atentie si acestor parametrii, atunci trebuie sa mutam incarcarea in interiorul cladirii incalzite (sau racite) in asa fel incat sa minimalizam schimbul de aer iintre exterior si interior pe timpul incarcarii.

Acest deziderat este indeplinit de sistemele de incarcare normala, care corespund in totalitate unor cerinte obisnuite, si care se compune din urmatoarele elemente:

    • Egalizator de rampa incorporat, manual sau hidraulic, cu placa frontala rabatabila sau cu translatie;

    • Usa sectionala izolata termic;

    • Obturator termic normal.

Usa sectionala care se iinchide pe egalizatorul de rampa asigura in pozitie inchisa o izolatie termica corespunzatoare. Daca usa este deschisa pentru incarcare, atunci schimbul de aer poate fi redus cu ajutorul obturatorului termic care inchide elastic spatiul din jurul mijlocului de transport, asigurand conform masuratorilor o economie de energie de pana la 75%.

Daca dorim sa crestem gradul de izolare al punctului de incarcare, atunci cu o cheltuiala suplimentara relativ mica se poate opta pentru un obturator gonflabil. Acesta are avantajul ca "inveleste" mai ferm masina si reduce astfel schimbul de aer. O alta posibilitate este montarea unei usi cu deschidere rapida in spatele egalizatorului de rampa, formandu-se astfel o "termo-ecluza". In acest fel se poate obtine o reducere semnificativa a miscarii maselor de aer pe durata incarcarii. 

Sistemul ISO

Daca se doreste cresterea in continuare a gradului de izolare termica a punctului de incarcare, atunci trebuie sa schimbam pozitia egalizatorului de rampa. Aceasta deoarece principala problema in cazul sistemului normal este aceea ca aerul vine in contact direct cu placa frontala sau dedesubt cu platoul egalizatorului de rampa. Pe timpul verii razele solare cad pe placa frontala a egalizatorului, conduc caldura spre inauntru, intr-un cuvant egalizatorul va functiona ca un calorifer, formand o punte termica, ceea ce creeaza probleme de exemplu intr-un depozit frigorific.

Pentru eliminarea puntii termice s-a creat sistemul ISO. Esenta acestuia consta in faptul ca usa sectionala se iinchide nu pe egalizator ci pe un panou termoizolat, situat sub egalizatorul de rampa care vine montat cu cca. 12-18 cm mai spre interiorul cladirii. Ca o cerinta normala, in cazul sistemelor ISO se opteaza pentru perinite de colt in completarea obtutatorului termic, care inchid interstitiile ramase intre placa frontala a egalizatorului termic si peretele interior al obturatorului.

Componentele sistemului ISO sunt urmatoarele:

    • Egalizator de rampa cu placa frontala cu translatie. Nu se poate adopta egalizator cu placa rabatanta deoarece este nevoie a se acoperi o distanta de 50-70 cm, depinzand si de grosimea peretelui cladirii;

    • Usa sectionala termoizolata. Din punct de vedere estetic si al protectiei muncii este recomandabil ca interstitiul dintre egalizator si perete, necesar miscarii usii sa fie cat mai mic. In cazul usilor sectionale de calitate acest necesar este de 18 cm, dar se recomanda folosirea usilor “fara balamale” la care aceasta cota este de doar 12 cm;

    • Obturator termic gonflabil sau normal cu perinite de colt;

    • Panou inferior termoizolat;

    • Sistem ISO cu egalizator de rampa montat inclinat.

La ambele solutii amintite anterior exista dezavantajul ca masina poate andoca (parca pentru incarcare numai cu usile deschise. Aceasta inseamna evident pierdere de energie, intreruperea lantului frigorific sau poluarea marfii. Egalizatorul de rampa montat inclinat elimina acest dezavantaj, prin faptul ca permite ca usile camionului sa fie deschise numai dupa andocare si deschiderea usii sectionale a depozitului. In acest fel marfa practic nu vine in contact cu aerul exterior.

Termo-ecluza 

  rampa rampa

In cazul unor cladiri existente sistemele amintite mai sus se pot implementa doar cu mari greutati sau chiar deloc. Dificultatea principala consta in montarea egalizatorului in interiorul cladirii. Pentru rezolvarea acestei probleme s-au implementat asa-numitele "ecluze termice".

Cadrul metalic al constructiei se realizeaza din otel zincat si se asambleaza cu suruburi la fata locului. Pe acest cadru se monteaza apoi panourile termoizolate laterale si pentru acoperis, apoi egalizatorul de rampa cunoscut de la sistemele normale, usa sectionala termoizolata si obturatorul termic. Oricum, montarea termo-ecluzei este o solutie mult mai rapida si mai putin costisitoare decat spargerea podelei, turnarea in beton a locasului rampei, etc.

Daca usa din spate este o usa cu miscare rapida si termoizolatie, atunci se poate adopta aceasta solutie chiar si pentru depozite frigorifice speciale (de ex. cu frig adanc). La forma mai simpla a termo-ecluzei usa sectionala se gaseste numai in interiorul cladirii, aceasta insemnand ca termo-ecluza este inchisa numai pe timpul incarcarii.

Daca exista cerinte mai severe de izolatie termica, de ex. in cazul unei camere frigorifice, atunci aceasta solutie nu este suficienta.

Capacitatea de izolare termica se poate mari semnificativ daca se monteaza o usa izolata si pe frontul termo-ecluzei. In acest caz usa din spate poate fi o usa cu izolatie mai redusa sau o usa din material plastic cu miscare rapida, insa in acest caz este obligatorie constructia de la sistemul ISO (usa sectionala inchide pe panoul termoizolat situat sub egalizatorul de rampa).

Va stam la dispozitie:

Cluj-Napoca
B-dul. Muncii, nr. 14, perimetrul 10
Telefon: +4 0264 415 662
Fax: +4 0264 415 478
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it Web: www.alfa-cluj.ro

Bucuresti
Sos. Pipera, nr.48 (incinta PINUM), sector 2,
Telefon: +4 021 233 1068
Fax: +4 021 232 8401
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it Web: www.alfa-cluj.ro

Brasov
Str. Poienelor, nr. 5 (Incinta INAR)
Telefon: +4 0368 427 378
Fax: +4 0368 427 378
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it Web: www.alfa-cluj.ro

Iasi
Platou Abator, nr. 3 (Incinta Mica Industrie SA)
Telefon: +4 0232 244 700
Fax: +4 0232 244 700
E-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it Web: www.alfa-cluj.ro 

 

 
Page Ranking Tool